Data on elinehto kaikille organisaatioille, jotka haluavat menestyä digiaikana. Pelkkä data ei kuitenkaan riitä. Sitä on pystyttävä analysoimaan, siitä on saatava uusia näkökulmia ja sitä on käytettävä tekoälysovellusten taustavoimana. Datalähtöinen kulttuuri mahdollistaa ennakoivan analytiikan hyödyntämisen päätöksenteossa. Dataa tutkimalla yritys voi nähdä, mitä todennäköisesti tulevaisuudessa tapahtuu. Tapahtumien potentiaalisia vaikutuksia pystytään analysoimaan ja tilanteisiin pystytään varautumaan. Nyt […]
Data on elinehto kaikille organisaatioille, jotka haluavat menestyä digiaikana. Pelkkä data ei kuitenkaan riitä. Sitä on pystyttävä analysoimaan, siitä on saatava uusia näkökulmia ja sitä on käytettävä tekoälysovellusten taustavoimana. Datalähtöinen kulttuuri mahdollistaa ennakoivan analytiikan hyödyntämisen päätöksenteossa. Dataa tutkimalla yritys voi nähdä, mitä todennäköisesti tulevaisuudessa tapahtuu. Tapahtumien potentiaalisia vaikutuksia pystytään analysoimaan ja tilanteisiin pystytään varautumaan.
Nyt on aika kiinnostua Master Data Governancesta
Master Data Governance on nyt ajankohtaisempi ja keskeisempi aihe kuin koskaan. Master Data Governancella tarkoitetaan tiedonhallinnan prosessia, jolla varmistetaan datan laatu, johdonmukaisuus ja turvallisuus. Master data terminä kattaa liiketoiminnan keskeiset tiedot, kuten asiakastiedot, tuotetiedot, toimittajatiedot jne. Viimeistään nyt jokaisen yrityksen on varmistettava laadukas tiedon hallinta. NIS2 tietoturvadirektiivi, vallitseva geopoliittinen tilanne, vastuullisuusvaatimukset sekä maailmaa ja liiketoimintoja mullistava generatiivinen tekoäly kaikki pitäisi huomioida, ja näiden keskiössä ja edellytyksenä on laadukas Master Data Governance. Master Data Governance ei ole ainoastaan IT-asia vaan se koskettaa kaikkia ja se tulee ottaa vakavasti.
Oikeat työkalut datan kesyttämisen tukena
Yritykset tuottavat dataa tänään enemmän kuin koskaan, ja valtavaan tietomereen onkin helppo hukkua. Kuten entisaikojen laivat, yritykset tarvitsevat valon lähteen, joka johdattaa heidät kohti onnistumista. Organisaatioille tällaisena majakkana toimii kokonaisvaltainen data-analytiikkajärjestelmä, joka auttaa niitä ymmärtämään, mistä kaikessa datassa onkaan kysymys. Data-analytiikkatyökalu on kuitenkin vain niin hyvä, kuin sinne syötetty data on. Tämä tarkoittaa siis sitä, että jos käytössä oleva data on jollain tapaa epärelevanttia, puutteellista tai yksinkertaisesti väärää, yritys ei saa siitä irti parhaita tuloksia.
Siiloutunut data estää tehokkaan ja tuloksekkaan päätöksenteon
Datasiiloja esiintyy, kun tietoa säilytetään erillisissä, itsenäisissä järjestelmissä, tietokannoissa ja sovelluksissa, jotka eivät ole integroituna toisiinsa. Monissa organisaatioissa eri tiimeillä on käytössään eri järjestelmiä tiedon käsittelyyn ja ylläpitoon sekä työn tekemiseen – esimerkiksi talousosastolla on käytössään yksi järjestelmä, HR:llä toinen ja myynti hyödyntää työssään kolmatta järjestelmää. Tämä johtaa usein lyhytkatseisuuteen päätöksenteossa, ennustamisessa ja budjetoinnissa. Johtajat saavat ristiriitaista tietoa eri osastoilta, koska se kuuluisa vasen käsi ei tiedä, mitä oikea käsi tekee. Datan analysoinnin ja raportoinnin arvo mitataan siinä, miten se tukee liiketoiminnan menestystä, oli se sitten parempaa asiakastyytyväisyyttä, liikevaihdon tai kannattavuuden kasvua tai toiminnan tehokkuuden nostamista.
Analytiikkapalveluiden käyttöönoton ei tarvitse olla aikaa ja rahaa syövä mörkö
Greenstepillä uskomme, että analytiikan käyttöönoton ei tarvitse olla valtava investointi ja kuukausia kestävä projekti. Greenstep on auttanut satoja yrityksiä analytiikan saralla ja pystymme tarjoamaan organisaatiollenne valmiit tuotteet markkinoiden suosituimpien BI-työkalujen käyttöönottoon helposti ja vaivattomasti.
Mikäli kaipaatte apua juuri teidän näköisen data-arkkitehtuurin rakentamiseen, Greenstepin analytiikkatiimi on mielellään apuna ja auttaa löytämään juuri teidän yrityksellenne parhaat ratkaisut.
http://Analytiikkapalvelut kasvun tueksi | Greenstep
http://BI Book | All the data. One easy-to-use data analytics platform.
Yhteystiedot:
Simo Parkkali
Sales Director 044 756 0070
simo.parkkali@greenstep.fi
Riikka Kaikkonen
Partner, Rovaniemi
040 742 6545
riikka.kaikkonen@greenstep.fi