Vastavuoroisuus on ikiaikainen käyttäytymismalli ihmiselle. Tuhansia vuosia sitten heimoissa ihmisen selviytyminen ja sosiaalinen menestys perustuivat vastavuoroisuudelle ja yhteistyölle. Näin on edelleenkin, niin ihmisyhteisöissä kuin yritysyhteisöissäkin.
Herätä kasvupotentiaali yrityksessä – etsiydy startupin seuraan
Teollisuuden lisäksi aivan tavanomaisen kokoisissa pk-yrityksissä pohditaan, millaista tuotekehitystä tai strategista kumppanuutta voisi rakentaa ja ennen kaikkea kenen kanssa?
Olin positiivisesti yllättynyt, kun huomasin, että Tekesin ja EK:n startup-selvityksen mukaan jopa puolet voimakasta kasvua tavoittelevista pk-yrityksistä on jo jossain määrin kiinnittynyt startup-yhteistyöhön.
Yhteistyö on aina toimiva keino monen lajisen osaamisen kasvattamiseen yrityksessä. Jotenkin tuntuu kuitenkin oudolta, jos kutsuisin tätä startup-yrityksen kanssa solmittua kumppanuutta pelkästään osaamisvajeen paikkaamiseksi tai oman yrityksen tietolaarin täyttämiseksi. Se on paljon syvällisempää.
Äkkiseltään ajatellen niin toiminta kuin hyötykin kohdistuvat sekä omaan yritykseen että yhteistyökumppaniin, eli itseen ja toiseen. Pikavoittoja tästä ei ole odotettavissa. Lisäksi oma tai toisen hyöty voi antaa odotuttaa. Tämä ei siis ole nopea laji.
Vastavuoroisuus on ikiaikainen käyttäytymismalli ihmiselle. Tuhansia vuosia sitten heimoissa ihmisen selviytyminen ja sosiaalinen menestys perustuivat vastavuoroisuudelle ja yhteistyölle. Näin on edelleenkin, niin ihmisyhteisöissä kuin yritysyhteisöissäkin.
Minkälaiset edellytykset startup-yrityksillä sitten on löytää Suomesta yrityksiä, joiden kanssa tehdä yhdessä molempia hyödyttäviä hankkeita tai itse kasvaa? On harmi, että voimakasta, vähintään 30 prosentin liikevaihdon kasvua tavoittelee vain noin 10 prosenttia pk-yrityksistä. Noin puolet pk-yrityksistä tyytyvät maltillisesti markkina-asemansa säilyttämiseen. Tämä tarkoittaisi selvityksen valossa, että vain puolet näistä kymmenen prosentin leiriin kuuluvista erittäin kasvuhalukkaista yrityksistä ovat kelpo kumppanuudessa startupin kanssa. Se on hyvä alku verkostoitumiselle, mutta aivan liian pieni pöhinä Suomelle.
Kumppanuuksien avulla kasvaminen ja strategisten kumppanuuksien kehittyminen edellyttää aina luottamuksen syntymistä. Luottamus taasen synnyttää helposti yhdessä kasvua. Tällaiset ketjut taotaan ajan kanssa.
Usein Suomen kokoisessa maassa yhteistyö alkaa jostain yrittäjän oman verkoston ihmisestä, tutusta tai suositellusta tai alihankinnasta, josta ajan kanssa rakentuu luja, molempia hyödyttävä yhteys.
Vaikka startupeista perinteisesti haetaan digitaalista osaamista täydentämään omaa osaamista, yksi keskeinen oppi on, että yritysten kannattaa ammentaa yhdessä tekemisen kulttuurista.
Kyllä, monet startupit näyttävät olevan ilmiömäisiä ratkaisemaan eteen tulevia ongelmia. Ja jos ei itse keksitä ratkaisua, niin aina joku tuntee jonkun verkostostaan, joka tietää oikeat osaajat. Tällainen tieto ja kontaktit ovat äärettömän arvokkaita, vaikkei niiden arvo ole laskettavissa kovin helposti Excelissä. Sitä paitsi innostus ja tekemisen energia tarttuu ryhmässä kuin virus.
Digitalisaatio ja sen luomat mahdollisuudet kiinnostavat meitä yrittäjähenkisiä. Miten kehittää liiketoimintaa ja luoda kasvua digitaalisuuden avulla? Jos yritys ei luonnollisia reittejä törmää startup-maailman kanssa yhteyteen, kannattaa miettiä törmäytystä asiantuntijoiden avulla. Hyvä asiantuntija voi vaikkapa seuloa yrityksellesi sopivia digikumppaneita.
Startupeilla voi olla yllättävän mielenkiintoisia näkemyksiä – kannattaa antautua startup-maailman virtauksille. Aika iso joukko pk-yrityksistä on jo hereillä tässä aiheessa. Kannattaa kysyä yrittäjäkollegoilta kokemuksia.
Kimmo Hyvärinen
Pohjoisen alueen aluejohtaja
Fennia